Shopping Cart

تلفن پشتیبانی : 02191693794

با فروشگاه اینترنتی قهوه مانگ، قهوه را تازه و آنلاین بخر

اسپرسو ریسترتو چیست؟ طرز تهیه ریسترتو

در این مقاله به معرفی و طرز تهیه اسپرسو ریسترتو به صورت کامل می پردازیم، پس همراه قهوه مانگ باشید. ریسترتو در حقیقت یکی از انواع اسپرسو محسوب می شود. اگر در منو کافه ها با اسم ریسترتو یا اسپرسو ریسترتو روبرو شدید. باید بدانید که این قهوه حجم کمتری نسبت به اسپرسو دارد. زمان عصاره گیری آن کوتاه تر و دارای غلظت بیشتری است. یک شات اسپرسو حدود 25 تا 30 میلی لیتر حجم دارد اما ریسترتو حجمی حدود 15 میلی لیتر دارد.

اسپرسو ریسترتو چیست؟ طرز تهیه ریسترتو

کلمه ریسترتو به معنای کوتاه شده و محدود شده در زبان ایتالیایی است. در واقع بزرگترین تفاوت اسپرسو و ریسترتو در مقدار حجم آن ها است. نوشیدنی های بسیاری بر پایه اسپرسو تهیه می شوند که در مقالات قبلی به معرفی و طرز تهیه اسپرسو لانگو پرداختیم. ریسترتو در واقع اسپرسویی است که میزان آب کمتری از آن عبور کند. زمان عصاره گیری کاهش پیدا می کند. این کار باعث می شود قهوه تهیه شده غلظت بیشتری داشته و رایحه بسیار بیشتری پیدا کند.

طرز تهیه اسپرسو ریسترتو

ریسترتو به روشی بسیار شبیه به اسپرسو تهیه می شود. هنگام خرید قهوه برای تهیه آن به 7 تا 9 گرم پودر قهوه آسیاب شده برای دستگاه اسپرسوساز نیاز دارد. با عبور آب داغ از طریق قهوه فشرده شده مانند اسپرسو تهیه می شود. تنها تفاوت آن ها در این است که برای یک ریسترتو آب کمتری از میان پودر قهوه فشرده شده عبور می کند.

برای درست کردن ریسترتو عصاره گیری قهوه در یک سوم پایانی آن متوقف می شود. در یک سوم پایانی عصاره گیری تلخی و کافئین بیشتری از قهوه آزاد می شود. در نتیجه یک شات اسپرسو ریسترتو تلخی و کافئین کم تری دارد.

اما با قهوه ای غلیظ و شیرین تر نسبت به اسپرسو روبرو هستیم. چند روش برای تهیه آن وجود دارد که متداول ترین روشی که باریستاها به کار می برند این است که بعد از طی 15 ثاینه از زمان عصاره گیری روند عصاره گیری اسپرسو متوقف می شود.

جالب است بدانید ترکیبات موجود در قهوه که عطر و طعم میوه و شیرینی دارند هنگام تهیه اسپرسو با تحت فشار قرار گرفتن قهوه توسط آب حل می شوند. این اتفاق سریعتر از ترکیبات طعم کارامل، شکلاتی و نت های طعمی تلخ تر رخ می دهد. این بدین معنی است که با نوشیدن ریسترتو می توانید تجربه یک اسپرسو شیرین و میوه ای را تجربه کنید.

اسپرسو ریسترتو چیست؟ طرز تهیه ریسترتو

تفاوت ریسترتو و لانگو

همانطور که توضیح گفته شد هنگام تهیه اسپرسو شما نوشیدنی با حدود 30 میلی لیتر حجم خواهید داشت. این مقدار در ریسترتو با توجه به زمان کوتاه تر عصاره گیری 15 میلی لیتر است. در لانگو نیز زمان عصاره گیری افزایش پیدا کرده و تا نزدیک به یک دقیقه به طول می انجامد و قهوه حاصل می تواند حجمی معادل 150 میلی لیتر داشته باشد.

از نظر طعمی لانگو با توجه به رقیق بودن آن نسبت به اسپرسو ضعیف تر ولی دارای تلخی بیشتر است. اما ریسترتو طعم شیرین تر و غلظت بیشتری دارد. علت آن هم این است که هرچه عبور آب از درون قهوه بیشتر باشد، قهوه نهایی تلخ تر و رقیق تر می شود.

لانگو و ریسترتو از مشتقات اسپرسو هستند. انتخاب میان آن ها نیز کاملا بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد اگر قهوه تلخ تر و با حجم بیشتر را بپسندید لانگو انتخاب خوبی است. اما اگر غلظت بیشتر و عطر و طعم شیرین و میوه ای قهوه را دوست دارید حتمآ ریسترتو را امتحان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال با پیک موتوری

ارسال سفارشات با پیک ویژه شهر تهران

پرداخت

پرداخت آنلاین از طریق درگاه بانکی

ارسال رایگان سفارش

ارسال رایگان بالای 1 میلیون تومان

کیفیت و تازگی

رست تازه قهوه